FANDOM

Shanghain - Nankingin rautatien välikohtaus[1] oli japanilaisen oopiumikauppiaan ja vakooja Mitsuhiraton järjestämä attentaatti, jossa kiinalaisten Shanghain ja Nankingin kaupunkien välinen rautatie räjäytettiin poikki. Rata oli tapahtumahetkellä tyhjä, eikä kukaan loukkaantunut. Mitsuhirato ilmoitti tapauksesta läheiselle juna-asemalle ja syytti tapauksesta kiinalaisia rosvoja.[2]

Japanilainen propaganda vääristeli tapausta ja väitti n. 100 rosvon hyökänneen myöhemmin junan ja sen matkustajien kimppuun, joiden joukossa oli väitteen mukaan kaksitoista japanilaista. Suurin osa matkustajista kuoli propagandan esittämän version mukaan. Japani aloitti hyökkäyksensä Kiinaan nopeasti ja miehitti siitä suuria osia.[3]

Myöhemmin kansainvälisen huumausaineliigan ja sen toimintaan osallistuneen Mitsuhiraton jäätyä kiinni Lohikäärmeen poikien toimesta, paljastui myös Mitsuhiraton osallisuus välikohtaukseen. Tämän tultua ilmi kääntyi Kansainliiton yleinen mielipide Japanin Kiinan-miehityksen vastaiseksi. Japanin edustaja ilmoitti kokouksessa olevansa loukkaantunut maataan kohtaan esitetyistä syytöksistä; Japani lupasi vetää joukkonsa Kiinasta ja protestina kohtaamastaan kritiikistä se erosi Kansainliitosta.[1]

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 Tintin seikkailut: Sininen lootus, s. 60
  2. Tintin seikkailut: Sininen lootus, s. 21

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki