FANDOM

Roberto Rastapopoulos on kreikkalais-yhdysvaltalainen miljonääri, rikollispäällikkö ja Tintin arkkivihollinen. Rastapopoulos esiintyy neljässä Tintti-seikkailussa, mikä tekee hänestä eniten esiintymisiä tehneen Tintti-sarjakuvien roiston.

Kulissien takana Muokkaa

Rastapopoulosin ensiesiintyminen on Faaraon sikareissa, tosin Rastapopoulosin näköinen hahmo nähdään Faaraon sikareita edeltäneessä albumissa Tintti Amerikassa, missä kyseinen henkilö esiintyy istumassa Tintin vieressä sivun 57 kolmanneksi viimeisessä ruudussa. Faaraon sikareissa Rastapopoulos on temperamenttinen mutta hyväntahtoinen Galaxy Pictures -nimisen elokuvayhtiön omistava elokuvamoguli, joka esiintyy tarinassa sivuhahmona peräti avustamassa Tinttiä, joka yrittää tutkia oopiumin salakuljetukseen erikoistuneen huumeliigan toimia. Faaraon sikareiden suorassa jatko-osassa, Sinisessä lootuksessa, kuitenkin paljastuu, että Rastapopoulos onkin itse asiassa kyseisen huumeliigan johtaja, joka Faaraon sikareissa kidnappasi Rawhajpoutahlahin maharadzan pojan ja putosi rotkoon. Vaikka Sinisen lootuksen loppuratkaisussa Rastapopoulos pidätetään yhdessä liittolaisensa Mitsuhiraton kanssa, hän palaa kahdessa myöhemmässä Tintti-seikkailussa julmana konnana, joka usein miltei onnistuu tappamaan Tintin kumppaneineen.

Sinisen lootuksen jälkeen Rastapopoulos nähdään seuraavan kerran Seikkailussa Punaisella merellä, mikä julkaistiin noin 35 vuotta hahmon edellisestä esiintymisestä. Seikkailussa Punaisella merellä Rastapopoulos esiintyy peitenimellä "markiisi di Gorgonzola", ja hänellä on sekä laillisia että rikollisia liiketoimia. Kun Khemedin emiiri Ben Kalish Ezab riitaantuu "di Gorgonzolan" Arabair-lentoyhtiön kanssa ja uhkaa paljastavansa "di Gorgonzolan" harjoittaman orjakaupan Afrikan ja Arabian niemimaan välillä. Jotta emiiri ei kykenisi kertomaan tiedotusvälineille orjakaupasta, "di Gorgonzola" liittoutuu emiirin arkkivihollisen šeikki Bab El Ehrin kanssa ja toimittaa šeikille de Havilland D.H.98 Mosquito -koneita, jotka on ostettu Dawsonilta ja välitetty Bab El Ehrille "Mull Paššan" eli tohtori Müllerin kautta. Koneiden avulla Bab El Ehrin joukot valloittavat Khemedin pääkaupunki Wadesdahin ja syöksevät emiirin vallasta.

Emiiri kuitenkin lähettää poikansa Abdullahin Tintin ja kapteeni Haddockin luokse Moulinsartin linnaan, ja pitkän tapahtumasarjan jälkeen vallankaappausta Khemedissä tutkivat Tintti ja Haddock päätyvät Pjotr Pahkin kanssa lautalle keskelle Punaistamerta. Heidät kuitenkin pelastaa "di Gorgonzolan" loistoristeilijä M/S Sheherazade, mutta seuraavana aamuna Rastapopoulos siirtää kolmikon rahtilaiva SS Ramonalle, jonka kapteenina toimii Allan. Allanin suunnitelma tappaa Tintti ja Haddock upottamalla laiva kuitenkin epäonnistuu, ja Tintti ja Haddock paljastavat M/S Ramonan kuljettavan afrikkalaisorjia. Kun Rastapopoulos ymmärtää M/S Ramonan olevan Tintin hallussa, hän päättää tuhota todisteet harjoittamastaan orjakaupasta ja täten lähettää sukellusveneen upottamaan laivan. Tintti kuitenkin ottaa radion avulla yhteyttä Punaisellamerellä purjehtivaan Yhdysvaltain laivaston sotalaivaan USS Los Angelesiin, jonka saapumisen jälkeen sukellusvene antautuu. Kun USS Los Angeles pysäyttää M/S Sheherazaden, Rastapopoulos pakenee moottoriveneellä, joka kuitenkin kesken matkan uppoaa. Silminnäkijät luulevat Rastapopoulosin kuolleen, mutta todellisuudessa hän pakenee moottoriveneen sisälle rakennetulla pienoiskokoisella sukellusveneellä.

Rastapopoulosin seuraava esiintyminen Lennossa 714, missä hän järjestää miljardööri Laszlo Carreidasia kuljettavan suihkukoneen kaappauksen Pulau-Pulau Bompan saarelle keskellä Celebesinmerta. Rastapopoulosin suunnitelmana on saada Carreidas kertomaan miljardöörin sveitsiläisen pankkitilin salainen tunnusnumero, ja hänen tukenaan ovat tohtori Krollspell, Carreidasin sihteeri Spalding ja lentäjät Hans Boehm ja Paolo Colombani sekä Allanin johtamat sondonesialaiset vapaustaistelijat. Tintti, Haddock ja professori Tuhatkauno ovat kuitenkin Carreidasin seuralaisina kaapatussa lentokoneessa, ja heidät vangitaan saarella sijaitsevaan, toisen maailmansodan aikaiseen japanilaiseen bunkkeriin.

Samoihin aikoihin Rastapopoulos kuulustelee Carreidasia, missä tohtori Krollspell ruiskuttaa injektioruiskulla Carreidasiin totuusseerumia. Rastapopoulosin ja Krollspellin suureksi hämmästykseksi Carreidas ei kuitenkaan paljasta pankkitilin tunnusnumeroa, vaan kertoo molemmille viettäneen lapsuudestaan saakka epärehellistä elämää. Lopulta Rastapopoulos raivostuu totuusseerumin vaikutukseen, ja kostoksi päättää lyödä Krollspelliä. Krollspell kuitenkin itsepuolustukseksi pistää Rastapopoulosia ruiskulla, jolloin Rastapopoulos totuusseerumin vaikutuksen alaisena tunnustaa, että hän on jo suunnittellut murhaavansa Krollspellin, Spaldingin, Boehmin, Colombanin ja kaikki sondonesialaiset. Hetkeä myöhemmin Tintti ja Haddock saapuvat paikalle ja he ottavat Rastapopoulosin ja Krollspellin vangeikseen. Rastapopoulos kuitenkin pakenee ja käskee sondonesialaisia tappamaan Tintin kumppaneineen, jotka kuitenkin piiloutuvat saaren alapuolella sijaitsevaan luolastoon.

Kun Tintti kumppaneineen on luolassa, Rastapopoulos käskee Allania hakemaan räjähteitä, jotta Rastapopoulos kätyreineen pääsisi sisälle luolaan. Kun Allan palaa, hän kertoo sondonesialaisten paenneen. Allan asentaa räjähteet luolan ulkoseinämään, mutta räjähteiden laukeaminen käynnistää Pulau-Pulau Bompalla tulivuoren. Kun Rastapopoulos, Allan, Spalding, Boehm ja Colombani yrittävät paeta tulivuorenpurkaukselta ja poistuvat saarelta kumiveneellä, he joutuvat mystisen ufo-kaappauksen uh reiksi, minkä aikana Mik Esdanitov hypnotisoi heidät ja kehottaa heitä nousemaan tikkaita pitkin lentävän lautasen sisälle. Rastapopoulosin ja hänen rikoskumppaniensa kohtalo jätetään lukijalle arvoitukseksi.

Viimeisessä Tintti-seikkailussa, Tintti ja aakkostaide, joka tosin Hergén kuoleman myötä jäi keskeneräiseksi, esiintyy hahmo nimeltä "Endaddine Akass". Tarinan edetessä Akass paljastuu taideväärentäjäksi, minkä vuoksi monet Tintti-fanit ovat spekuloineet, että saattaisi olla valepukuinen Rastapopoulos. Yves Rodierin epävirallisessa versiossa kyseisestä albumista Akass todellakin paljastuu plastiikkakirurgialla ulkomuotonsa muuttaneeksi Rastapopoulosiksi. Roderin version loppuratkaisussa Rastapopoulos yrittää tappaa Tintin ja Haddockin hirttämällä heidät, mutta taiteilija Ramó Nash estää häntä ja Rastapopoulos menettä henkensä pudotessaan kallionjyrkänteeltä alas rotkoon.

Rastapopoulos esiintyy myös piirroselokuvassa Tintti Haijärvellä ja siihen pohjautuvassa sarjakuva-albumissa, jotka eivät kuitenkaan ole Hergén käsikirjoittamia eivätkä täten kuulu Tintti-sarjakuvien juonijatkumoon. Tarinassa Rastapopoulos johtaa taidevarkaiden rikollisjärjestöä, joka varastaa mittaamattoman arvokkaita taideaarteita ympäri maailmaa ja korvaa varastetut taide-esineet lähes identtisillä kopioilla. Tarinan edetessä Rastapopoulos yrittää saada haltuunsa syldavialaiseen huvilaan vetäytyneen professori Tuhatkaunon uuden keksinnön, mutta Tintti löytää Rastapopoulosin piilopaikan ja kutsuu syldavialaiset poliisit. Rastapopoulos yrittää paeta sukellusveneellä järven poikki Bordurian puolelle, mutta kesken pakomatkan hänen sukellusveneensä vaurioituu ja se nousee pinnalle, jolloin Tintti ja Haddock pidättävät Rastapopoulosin.

Esiintymiset Muokkaa

Tintti ja Faraon sikarit

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki