FANDOM

Kansainvälinen huumausaineliiga oli järjestö, joka vastasi oopiumikaupasta useissa eri maissa, ennen kuin lehtimies Tintti yhdessä Lohikäärmeen poikien kanssa lopullisesti nujersi sen toiminnan. Ryhmän symbolina toimi egyptiläisen faarao Kih-Oskhin symboli, joka oli painettu jäsenten kokouksissa ylläpitämiin kaapuihin sekä oopiumilla täytettyihin sikareihin, joiden avulla he pyrkivät välttämään kiinni jäämisen.[1] Järjestön johtajana toimi myös elokuvayhtiö Galaxy Picturesia johtanut Roberto Rastapopoulos, joka antoi jopa tatuoida ryhmän symbolin käteensä.[2] Aseena vihollisiaan vastaan liiga käytti Radjaidjah -nimistä myrkkyä, joka teki ihmisen hulluksi. Vastalääkkeen myrkkyyn keksi professori Fan Se-Yeng, jota liiga oli pitänyt vankina.[2]

Huumausaineliiga yritti syöstä vallasta Rawhajpoutalahin maharadzan, koska hän yritti taistella oopiumikauppaa vastaan. Rawhajpoutalahissa kasvoi unikkoa, jonka viljemisestä liiga maksoi maanviljöille. Kostoksi maharadzan toimista liiga yritti myrkyttää hänet Radjaidjahilla, mutta Tintin ansiosta maharadza laittoikin sänkyynsä juuri oikeana iltana nuken, johon nuoli ammuttiin hänen sijastaan. Myöhemmin liiga yritti kidnapata maharadzan pojan, jonka Tintti kuitenkin toimitti takaisin kotiin. Rawhajpoutalahissa Tintti onnistui nappaamaan melkein kaikki liigan tärkeimmät jäsenet, paitsi johtajan, joka putosi rotkoon hänen yritettyään vyöryttää kiviä Tintin päälle.[3]

Tämän jälkeen Tintin onnistui napata salaperäinen radiosanoma, joka paljasti liigan toimet Kiinassa. Siellä liigan toimintaa johtavana henkilönä toimi Mitsuhirato -niminen japanilainen, joka saman aikaisesti työskenteli myös Japanin valtion vakoojana. Hän yritti antaa Tintille radjaidjahia, mutta tuloksetta, sillä Lohikäärmeen poikien jäsenen oli onnistunut vaihtaa myrkky vedeksi.[2]

Viitteet Muokkaa

  1. Tintin seikkailut: Faaraon sikarit, s. 62
  2. 2,0 2,1 2,2 Tintin seikkailut: Sininen lootus
  3. Tintin seikkailut: Faaraon sikarit

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki