FANDOM

Borduria on Balkanin niemimaalla sijaitseva valtio, jonka naapurivaltio on Syldavia. Maan pääkaupunki Szohôd.

Historia Muokkaa

Syldavian hallitseminen Muokkaa

Bordurian historiasta ennen vuotta ei ole tietoa ennen vuotta 1195, jolloin se liitti naapurivaltionsa Syldavian itseensä. Bordurian kuningas käytti valloitussodassa hyväkseen syldaavien kuninkaana hallineen Muskar II:n heikkoutta. Yhteiseloa maiden välillä jatkui aina vuoteen 1275, jolloin Syldavia taisteli itsensä paroni Almazutin johdolla vapaaksi.[1]

Borduurien ja syldaavien välinen viha on jatkunut noista ajoista asti. Syldavian puolella alkoi myöhemmin 1900 -luvulla nousta järjestöjä, kuten Müsttlerin johtama Teräskaarti -puolue. Puolueen nimen alla toimi salaisesti Z.Z.R.K (Zyldav Zentral Revolutzionär Komitzät) -niminen järjestö, joka halusi liittää maan uudelleen Borduriaan.[2] Järjestö oli pääsyyllinen Ottokarin valtikan ryöstämiseen, jonka seurauksena kuningas Muskar XII olisi menettänyt kruununsa, mutta lehtimies Tintti paljasti juonen ja palautti valtikan Muskarille. Hänen onnistui myös saada haltuunsa Müsstlerin allekirjoittamia papereita, joista kävivät avoimesti ilmi suunnitelmat Borduuri ekspansiosta.[3] Müsttler ja Teräskaartin jäsenet pidätettiin[2], mutta borduurit kiistivät osallisuutensa suunnitelmiin ja lupasivat hyväntahdoneleenä vetää joukkonsa 20 kilometrin päähän Syldavian rajasta.

Viitteet Muokkaa

  1. Tintin seikkailut: Kuningas Ottokarin valtikka, s. 21
  2. 2,0 2,1 Tintin seikkailut: Kuningas Ottokarin valtikka, s. 60

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki